Sleeping in a township! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Renate Jong - WaarBenJij.nu Sleeping in a township! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Renate Jong - WaarBenJij.nu

Sleeping in a township!

Door: Renate de Jong

Blijf op de hoogte en volg Renate

14 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Molweni! (Hallo in Xhosa, een van de meest gesproken talen hier)

Het eerste weekend van oktober hadden we een rustig weekendje. Het was regenachtig weer en er waren wat probleempjes. Simone en ik kregen een andere auto, een automaatje en verder hadden we twee logées, Milou & Marije! Zij hadden namelijk wat ‘troubles’ in hun appartement. In dat weekend ben ik o.a. flink gaan sporten, ben ik naar de ‘Old Biscuit Mill’ geweest, heb ik gespeeld in een speelhal en heb ik door Bo-Kaap gelopen.

Vorige week was ook een rustig weekje. Standaard stagedagen, ’s avonds om de dag gesport en verder niet veel spannends gedaan.

Op de vrijdag heb ik flink hard aan school gewerkt heel de dag en ’s avonds waren we uitgenodigd voor een Braai in een studentenwijk 10 minuutjes hier vandaan en uiteraard gingen we daarna lekker op stap! We gingen naar club 31, daar was ik nog niet geweest dus was erg benieuwd! Bij deze club word je niet binnengelaten als je sneakers draagt. Helaas droegen Simone en Sharon deze avond wel sneakers en mochten ze er eigenlijk niet in. Gelukkig was de security toch niet de beroerdste en liet hij ze er uiteindelijk toch gewoon in! Deze club heet ‘thirty one’, omdat het om de 31e verdieping zit van het ABSA gebouw (een nationale bank hier). Vanuit de club heb je een panorama uitzicht over Kaapstad, best vet! Om 4u liep ik uit de club en had ik een prima avondje achter de rug! We gingen nog even langs de Mac want ik had weer eens hongerrr!

Op de zaterdag vertrokken we met 16 studenten en twee Zuid-Afrikaanse begeleiders naar de township. Een township is een wijk waar de armere wonen, een soort kamp als in Nederland/ favela als in Rio… Sommige mensen in die wijken zijn eigenlijk helemaal niet zo arm meer, maar omdat zij er al zo lang wonen blijven ze er gewoon. We gingen er met de trein naar toe, dat alleen al was een hele belevenis! Er was namelijk een man in de trein die nogal geloofde in Jezus en dat wilde hij graag aan iedereen mededelen! Het was best hilarisch en toen hij klaar was kwam de volgende spreker hahaha, een half uurtje later kwamen we op het station ‘Heideveld’ aan. Vanuit hier wandelden we naar de township. Eenmaal aangekomen op bestemming ontmoetten we ‘Mama Nox’. Ook stonden er een aantal kindjes op ons te wachten die vervolgens graag met ons speelden!

Hierna werden we verdeeld over verschillende ‘’mama’s’’. Ieder koppeltje sliep bij een andere mama. Simone en ik sliepen bij ‘Mama Lisa’. Zij was een vrouw van rond de 50/60 jaar en ze had twee zoons van 17 en 24 jaar. Een van deze zoons woonde niet meer thuis en de jongste zoon kwam altijd pas heeel laat thuis. We denken dat ze gescheiden was, want haar man woonde ergens anders… Mama Lisa liet ons nog wat spelen met de kinderen die op ons zaten te wachten en daarna wilden we eigenlijk naar een taverne waar ze traditionele dansen lieten zien o.i.d. maar dat was helaas al afgelopen toen we daar aan kwamen. Toen gingen we maar lekker Afrikaans eten: Moesoe kregen we. En om half 10 vielen me oogjes dicht en gingen we lekker slapen.

Op de zondag stond de wekker op 7.30u. We moesten namelijk om 8.30u weer terug bij ‘Mama Nox’ zijn om vervolgens Afrikaanse armbandjes te maken en om 10.00u in de kerk te zitten. Deze kerkdienst vond ik echt geweldig! Iedereen was zo gepassioneerd, jong & oud. Het was echt leuk om te zien! De nieuwelingen (wij dus) werden zelfs helemaal welkom geheten!
Na de kerkdienst kregen we een tour door de township waar we sliepen en een naastgelegen township ‘Gugulethu’. In Gugulethu was ik al 2 keer eerder geweest, want hier is namelijk Mzoli’s, waar er op zondag (en eigenlijk ook op alle andere dagen, maar dan is het niet zo druk) wordt gebraaid (bbq). Ook hier gingen we naar toe uiteindelijk en hier hebben we weer lekker gesmuld!

Om 5u/ half 6 kwamen we weer thuis en zat het weekend er weer zo goed als op.

Afgelopen maandag ben ik met mijn collega Annette naar Franschhoek geweest.
Zie artikelen:
http://womanonline.co.za/Lifestyle-detail/6-things-you-should-do-when-you-are-in-franschhoek
http://womanonline.co.za/Lifestyle-detail/la-motte-hiking-trail

Om 5.30u ging m’n wekker, ik moest namelijk om 6.30u bij Annette zijn en dat was een half uurtje rijden vanaf mijn huisje. Rond half 8 kwamen we aan in Franschhoek, bij wijnlandgoed ‘La Motte’. We gingen lekker hiken. Het was een tocht van 5,7 km en niet de makkelijkste!
Gelukkig waren ik en Annette fit en hebben we er minder dan 3 uur over gedaan met de gids. Tussendoor hadden we nog een pitstop met wat wijn en heerlijke brownies!
Na de hike gingen we lekkere wijn proeven! Dit alles was voor stage. Het was om inspiratie op te doen voor nieuwe artikelen hihi!

Gisteren lag er op kantoor een kaartje van papa en mama, ja mam, hij is eindelijk aangekomen! Ik heb de knuffels in ontvangst genomen! (Zie Facebook!)

Inmiddels is het weer woensdag en komt morgen Claire namens Avans Hogeschool op stagebezoek en ga ik vrijdag (op de b-day van m’n mamsie en de dag dat ik hier twee maanden ben) met mijn stagebegeleidster in Nederland skypen! Ook ga ik vrijdag met papa, mama, opa & oma skypen!

Vanavond eten we Struisvogel burger en ga ik weer eens naar de sportschool, ciao!

  • 14 Oktober 2015 - 16:59

    Mama:

    Wat houd Bo Kaap in?

    Mooie kaart hé

    Blijf maar goed sporten anders groei je nog dicht.

  • 15 Oktober 2015 - 10:42

    Renate De Jong:

    Bo-Kaap is een wijk in Kaapstad, met allerlei gekleurde huisjes!

    Het is een prachtige kaart ja!

    En ik zal goed blijven sporten draak... Gisteren zijn we naar de Zumba geweest!

  • 16 Oktober 2015 - 11:43

    Piet Geleynse:

    Hi Renate,

    Ik sprak je moeder vandaag, omdat ze jarig is, maar dat wist je uiteraard al. Niet gevraagd naar haar nieuwe leeftijd. Zij gaf me dit "adres " vandaar dit berichtje. Je vader houdt mij tijdens ons koffiekransje altijd wel op de hoogte. Hou gaat het daar? Leer je nog wat of heb je het te druk daar met de mannen? Hier verder alles rustig op dit moment.
    Veel plezier

    Groetjes,
    Piet Geleynse

  • 19 Oktober 2015 - 12:58

    Renate De Jong:

    Hee straatgenoot!

    Hahaha ja al dat geroddel tijdens jullie koffiekransje. Hier gaat het goed! Afgelopen weekend weer het een en ander ondernomen: Color Run, Wine & Chocolate tasting, Food market.
    Ik leer vooral veel Engels hier!

    Hou dit ''adres'' maar goed in de gaten hee!

    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renate

I <3 Greece!

Actief sinds 05 April 2011
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 46590

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2015 - 31 Januari 2016

Stage Woman Online!

08 Juli 2015 - 10 Augustus 2015

Kreta '15

13 Juni 2013 - 22 Augustus 2013

Chersonissos 2013

24 April 2011 - 03 Oktober 2011

Stage Skiathos

Landen bezocht: